(Anty)edukacja wczesnoszkolna
Doświadczenia gromadzone przez dziecko podczas różnorodnych interakcji z otoczeniem mogą przyczyniać się do intensywnego rozwoju, mogą mieć mierne skutki rozwojowe lub spowalniać, wygaszać czy zaburzać rozwój jednostki.Również oddziaływania szkoły, w zależności od ich przebiegu i jakości, wspierają potencjał dziecka lub - przeciwnie - blokują go, ignorują, a może się nawet
zdarzyć, że wyniszczają. Niniejsza książka, będąca efektem pracy kilku nastu Autorów zajmujących się badawczo pierwszymi lata mi instytucjonalnej edukacji najmłodszych, od słania te mechanizmy i cechy polskiej szkoły, które okazują się czynnikami hamującymi rozwój dzieci, ciekawość poznawczą i motywację do uczenia się. Rozpoznanie tych czynników jest podstawowym warunkiem zainicjowania sensownej zmiany edukacyjnej. [...]Tom składa się z szesnastu tekstów należących do trzech obszarów tematycznych: (1) zagadnienia związane z polityką oświatową i działaniem rynku w obszarze wczesnej edukacji, (2) problematyka konstruowania tożsamości młodszych uczniów, (3) tworząca się w ich umysłach wiedza. Celem pracy Autorów jest refleksyjno-krytyczna rekonstrukcja założeń i skutków edukacji wczesnoszkolnej w polskim systemie oświatowym od etapu przygotowania dziecka do szkoły w placówkach przed szkolnych po przez przejście do systemu szkolnego i przez cały okres kształcenia w klasach początkowych w postaci tak zwanej integracji treści.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | redakcja naukowa Dorota Klus-Stańska. |
Seria: | Palące Problemy Edukacji i Pedagogiki |
Hasła: | Nauczanie początkowe - Polska - od 1989 r. |
Adres wydawniczy: | Kraków : Impuls, 2014. |
Wydanie: | Wydanie pierwsze. |
Opis fizyczny: | 492 stron : ilustracje ; 21 cm. |
Uwagi: | Bibliografia na stronach [443]-471. Indeks. |
Twórcy: | Klus-Stańska, Dorota. . Redakcja |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- Wprowadzenie do serii Palące Problemy Edukacji i Pedagogiki
- Wprowadzenie do książki
- Dorota Klus-Stańska
- Rozdział 1.
- Dezintegracja tożsamości i wiedzy jako proces i efekt edukacji wczesnoszkolnej
- Dorota Klus-Stańska
- 1.1. Wstęp, czyli o sztuce tworzenia oświatowych dokumentów prawnych
- 1.2. Edukacja zintegrowana: wdrożenie nieistniejącego projektu
- 1.3. O co może chodzić z tą integracją?
- 1.3.1. Integracja jako scalanie/konstrukcja
- 1.3.2. Integracja jako inkluzja
- 1.3.3. Integracja jako sieć
- 1.4. Dezintegrująca integracja
- 1.5. Ręce opadają, czyli kilka słów podsumowania
- * CZĘŚĆ 1. DYSFUNKCYJNE ZARZĄDZANIE
- Rozdział 2.
- O dezintegrujących aspektach polityki oświatowej wobec wczesnej edukacji
- Bogusław Śliwerski
- 2.1. Wprowadzenie
- 2.2. Początki edukacji wczesnoszkolnej w Polsce w fazie transformacji ustrojowej
- 2.2.1. Faza radykalnego otwarcia na oddolne innowacje między
- 2.2.3. Edukacja autorska w szkolnictwie publicznym
- 2.2.4. Powolna, ale systematyczna etatyzacja ruchu reform edukacyjnych
- 2.2.5. Narzucanie przez resort edukacji centralistycznych rozwiązań typu top – down
- 2.3. Otwarta restytucja centralistycznych reform szkolnych
- 2.3.1. Wyhamowywanie oddolnych innowacji w edukacji
- 2.3.2. Koncentracja MEN na odgórnych reformach programowych
- 2.3.3. Kaskadowe i adaptacyjne kształcenie oraz doskonalenie nauczycieli na potrzeby wdrażania odgórnych reform
- 2.3.4. Partyjne spory o wartość reform oraz błyskawiczny projekt reformy ustrojowej i programowej systemu szkolnego
- 2.3.5. Częściowa próba zachowania autonomii nauczycieli
- 2.3.6. Pierwsze objawy negatywnych skutków centralistycznych reform
- 2.4.1. Od względnego spokoju do totalnego chaosu w edukacji wczesnoszkolnej
- 2.4. Polityczna gra na rzecz obniżenia wieku obowiązku szkolnego czy upowszechnienia edukacji przedszkolnej
- 2.4.2. Zaangażowanie neoliberalnej formacji na rzecz edukacji przyjaznej dzieciom
- 2.4.3. Zaangażowanie środków unijnych w edukacyjne zmiany
- 2.4.4. Diagnoza efektów wczesnej edukacji w wymiarze międzynarodowym
- 2.5. Centralistyczna dekonstrukcja struktury i jakości edukacji wczesnoszkolnej wbrew jej naukowym podstawom
- 2.5.1. Postawy nauczycieli wobec polityki reform wczesnej edukacji
- 2.6. Zakończenie, które jest początkiem wielu niewiadomych
- Rozdział 3.
- Dzieciństwo w ofierze, by przedstawienie mogło trwać
- Maria Groenwald
- 3.1. Wprowadzenie
- 3.2. O zdarzeniu krytycznym zastosowanym jako schemat analizy
- 3.3. Dyskurs na temat ustawy obniżającej obowiązek szkolny – stan i przyczyny
- 3.3.1. Co jest przedmiotem dyskursu?
- 3.3.2. Przyczyny niezgody
- 3.3.2.1. Argumenty rodziców sześciolatków
- 3.3.2.2. Argumenty i działania Ministerstwa Edukacji
- 3.3.3. Rozwój wydarzeń
- 3.3.4. Zamykanie oczu problemów nie rozwiąże
- 3.4. Scena sporu o sześciolatki w szkole
- 3.4.1. Kto jest kim na scenie sporu o sześciolatki
- 3.4.2. Nieprzewidziany scenariuszem rozwój wydarzeń
- 3.5. Dla dobra dziecka
- 3.6. W imię politycznej poprawności
- Rozdział 4.
- Wolny rynek w edukacji przedszkolnej, czyli biznes z dzieckiem w tle
- Jolanta Sajdera
- 4.1. Przedszkola niepubliczne z biznesowym motywem
- 4.2. Wybór czy konieczność
- 4.3. Placówka niepubliczna jako miejsce pracy
- 4.4. Wolny rynek edukacyjny a praca przedszkola niepublicznego
- 4.5. Wnioski
- * CZĘŚĆ 2. KU DEZINTEGRACJI DZIECIĘCEJ TOŻSAMOŚCI
- Rozdział 5.
- Gotowi do podporządkowania się. Edukacja przedszkolna jako proces kształtowania zdezintegrowanych podmiotów
- Katarzyna Gawlicz
- 5.1. Wprowadzenie
- 5.2. Formułowanie i wdrażanie zasad
- 5.3. Organizacja czasu
- 5.4. Kontrola aktywności dzieci
- 5.5. Kontrola nad przestrzenią
- 5.6. Co z tego wynika i czy można inaczej?
- Rozdział 6.
- Dziecko w procesie socjalizacji szkolnej – ku integracji czy dysonansowi?
- Marzenna Nowicka
- 6.2.1. Dziecko w relacjach z nauczycielem
- 6.2.2. Dziecko w roli ucznia
- 6.2.3. Dziecko w działaniu na zajęciach
- 6.3. Zakończenie
- Rozdział 7.
- Szkolna petryfikacja rodzącej się tożsamości dziecka
- Maria Szczepska-Pustkowska
- 7.1. Wprowadzenie
- 7.2. Szkoła jako kontekstualny czynnik rozwoju tożsamości
- 7.3. Krytyka szkoły z Eriksonem w tle
- 7.4. Szkoła jako czynnik petryfikacji rodzącej się tożsamości dziecka
- 7.5. Zakończenie
- Rozdział 8.
- „Nieracjonalna i nietwórcza, bo dziewczynka”, czyli dezintegracja genderowa jako efekt stereotypizacyjnej pracy szkoły
- Lucyna Kopciewicz
- 8.1. Wprowadzenie
- 8.2. Stereotypizacja jako samospełniająca się przepowiednia
- 8.3. Stereotypizacja jako technologia wytwarzania podmiotu i kontroli różnic
- 8.4. Szkolna matematyka
- 8.5. Psychologia rozwojowa jako technologia produkcji racjonalnego podmiotu
- 8.6. Wczesna edukacja i dziecięca inność
- 8.7. Wczesnoszkolna matematyka i problem gender
- Rozdział 9.
- Kulturowa represja popędu. Rzecz o nienawiści dziecięcej
- Wojciech Siegień
- 9.1. Wprowadzenie
- 9.2. Ideologiczna walka o znaczenie – analiza publicznych dyskursów
- 9.3. Dyskursy agresji i nienawiści – przypadki pedagogiczne
- 9.3.1. Pop-behawioryzm
- 9.3.2. Socjalizacja pierwotna
- 9.3.3. Mitologia warunkowania instrumentalnego
- 9.3.4. Niestałość w nienawiści – wstęp do antropologii rozwojowej
- 9.3.5. Chrześcijaństwo i performatywność nienawiści
- 9.4. Prze-myśleć agresję i nienawiść
- 9.4.1. Ku seksualności
- 9.4.2. „Człowiek to nie jest piękne zwierzę”
- 9.4.3. Antyczne studium kliniczne nienawiści a pedagogika
- 9.5. Podsumowanie
- Rozdział 10.
- Wzrastać radośnie w przedszkolnym i szkolnym kiczu. Pytania o współczesną alfabetyzację wizualną dzieci
- Małgorzata Cackowska
- 10.1. Wprowadzenie
- 10.2. Czym jest lub może być kicz dla dziecka?
- 10.3. Skazani na kicz
- 10.3.1. „Pierwsza książka mojego dziecka”, czyli kicz dodany do mleka matki
- 10.3.2. Księżniczki i rycerze, czyli estetyka przedszkolnych festynów
- 10.3.3. Dydko i... czy na pewno sztuka?
- 10.4. Co dalej z alfabetyzacją wizualną?
- * CZĘŚĆ 3. ROZPAD I DEFORMACJA WIEDZY W MAJESTACIE METODYKI
- Rozdział 11.
- Dezintegracja szkolnego środowiska oraz możliwości jego harmonizowania z infrastrukturą pozaszkolną
- Jolanta Kruk
- 11.1. Wprowadzenie w palący problem, czyli o pomijaniu w praktyce wczesnoszkolnej szeroko rozumianego środowiska i o jego wąsko metodycznej instrumentalizacji
- 11.2. Środowisko i jego dezintegracja jako model realny; harmonia jako model możliwy
- 11.3. Dwie koncepcje środowiska: element systemu dydaktycznego lub znaczące otoczenie człowieka
- 11.4. Środowisko i zasiedlające je nisze jako miejsce przecięcia kilku perspektyw
- 11.5. Metodyka szkolna a metoda środowiskowa
- 11.6. Muzeum i jego otoczenie jako nisza edukacyjna i miejsce
- 11.7. Badanie muzeum i jego środowiska: uwagi metodologiczne
- 11.8. Muzeum i jego środowisko jako nisza dla najmłodszych
- 11.9. Podsumowanie – integracyjne oddziaływanie środowiska
- Rozdział 12.
- Edukacja językowa w szkole – między dążeniem do formalizacji schematu a refleksją nad uczestnictwem w zdarzeniach komunikacyjnych
- Małgorzata Żytko
- 12.1. Wprowadzenie
- 12.2. Mówienie to nie tylko odpowiadanie na pytania nauczyciela
- 12.3. Komunikowanie się jako proces poznawczy i społeczny
- 12.4. Wzorce komunikowania się w szkole – teatr jednego aktora
- 12.5. Możliwości rozwoju języka dziecka w szkole
- Rozdział 13.
- (Nie)wiedza społeczna uczniów jako (d)efekt szkolnej edukacji w klasach początkowych
- Agnieszka Nowak-Łojewska
- 13.1. Wprowadzenie
- 13.2. Wiedza społeczna człowieka
- 13.3. Wczesnoszkolna wiedza społeczna
- 13.4. Wiedza społeczna jako efekt
- 13.5. Niewiedza społeczna jako defekt
- 13.6. Podsumowanie
- Rozdział 14.
- Poznawczy i kulturowy wymiar dezintegracji wczesnoszkolnych pojęć matematycznych
- Alina Kalinowska
- 14.1. Wprowadzenie
- 14.2. Wczesnoszkolne nauczanie matematyki w polu napięć poznawczych
- 14.3. „Matematyka zintegrowana”
- 14.4. Integracja czy matematyczny chaos
- 14.4.1. Poznawcza dezintegracja pojęć matematycznych
- 14.4.2. Kulturowa dezintegracja pojęć matematycznych
- 14.5. Podsumowanie – nauczyciel jako nieświadomy siewca chaosu
- Rozdział 15.
- Edukacja matematyczna bez matematyki?
- Mirosław Dąbrowski
- 15.1. Wprowadzenie
- 15.2. Dodawanie i odejmowanie
- 15.3. Dzielenie
- 15.4. Co to znaczy rozwiązać zadanie?
- 15.5. Relacyjne czy instrumentalne?
- 15.6. Szukając przyczyn
- 15.7. Czy uczymy matematyki?
- Rozdział 16.
- Świat przyrody zintegrowany, ale czy w szkole?
- Dorota Sobierańska
- 16.1. Wprowadzenie
- 16.2. Obserwacja i eksperyment w edukacji przyrodniczej
- 16.3. Problem badawczy jako podstawowy komponent sytuacji edukacyjnej
- 16.4. Planowanie aktywności badawczej uczniów podczas zajęć przyrodniczych
- 16.5. Samodzielność uczniów w prowadzeniu obserwacji i eksperymentów
- 16.6. Analizy, interpretacje i wnioskowanie jako drogi rozumienia
- 16.7. Podsumowanie
- Bibliografia
- Indeks rzeczowy
- Indeks osób
- Noty o autorach
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)