Automatyka : napęd elektryczny
"Napęd elektryczny "
Odpowiedzialność: | Andrzej Dębowski. |
Hasła: | Automatyka Napęd elektryczny - urządzenia Sterowanie - automatyzacja Podręczniki |
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wydawnictwo WNT : Wydawnictwo Naukowe PWN, copyright 2017. |
Opis fizyczny: | 252 strony : ilustracje, fotografie, wykresy ; 24 cm. |
Uwagi: | Bibliografia, netografia na stronach 249-252. |
Przeznaczenie: | Dla studentów uczelni technicznych, w szczególności studiujących na kierunkach typu: automatyka i robotyka, mechatronika, elektrotechnika, transport itp., a także dla praktyków - inżynierów, projektantów napędów elektrycznych, służb utrzymania ruchu. |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- 1. PRZEDMOWA 9
- 2. OGÓLNE WIADOMOŚCI O NAPĘDZIE ELEKTRYCZNYM 17
- 2.1. Podstawy elektromechanicznego przetwarzania energii 17
- 2.2. Struktura napędu elektrycznego 32
- 2.3. Tryby pracy napędu elektrycznego 35
- 2.4. Opis dynamiki ruchu obrotowego wirnika silnika 38
- 2.5. Wyznaczanie zastępczego obciążenia na wale silnika 40
- 2.6. Charakterystyki mechaniczne układów napędowych w stanach ustalonych 42
- 2.6.1. Charakterystyki mechaniczne silników elektrycznych zasilanych ze źródła napięcia o stałych parametrach 43
- 2.6.2. Rodzaje charakterystyk mechanicznych urządzeń napędzanych 45
- 2.6.3. Wzajemne relacje pomiędzy charakterystykami silników i urządzeń napędzanych 47
- 2.6.4. Rozpędzanie i hamowanie napędu elektrycznego 49
- 3. WARUNKI PRACY ZAUTOMATYZOWANYCH UKŁADÓW NAPĘDOWYCH 52
- 3.1. Sterowanie momentem obrotowym silnika jako podstawa działania zautomatyzowanego napędu elektrycznego 52
- 3.2. Dwustrefowa praca napędów elektrycznych 53
- 3.2.1. Dopuszczalny obszar pracy napędu elektrycznego ze względu na parametry silnika elektrycznego 53
- 3.2.2. Ograniczenia obszaru pracy napędu elektrycznego spowodowane przez źródło energii elektrycznej i przekształtnik 55
- 3.3. Łagodny rozruch napędów elektrycznych 56
- 3.4. Charakterystyka mechaniczna idealnego układu napędowego 69
- 3.5. Układy sterowania pozycyjnego wykorzystujące napędy elektryczne 73
- 4. NAPĘDY ELEKTRYCZNE Z SILNIKAMI PRĄDU STAŁEGO (DC-M) 77
- 4.1. Model matematyczny silnika prądu stałego 78
- 4.2. Przekształtniki zasilające silniki prądu stałego 81
- 4.3. Schemat blokowy napędu z obcowzbudnym silnikiem prądu stałego 84
- 4.4. Schemat blokowy napędu trakcyjnego z szeregowym silnikiem prądu stałego 85
- 4.5. Kaskadowy układ napędowy prądu stałego 89
- 5. WPROWADZENIE DO NAPĘDÓW PRĄDU PRZEMIENNEGO Z SILNIKAMI TRÓJFAZOWYMI (AC-M) 99
- 5.1. Pojęcie wektora przestrzennego w opisach układów trójfazowych 100
- 5.2. Model wektorowy trójfazowego uzwojenia stojana 107
- 5.3. Modele zastępcze falowników zasilających silniki prądu przemiennego 122
- 5.3.1. Model zastępczy falownika napięciowego 123
- 5.3.2. Model zastępczy falownika prądowego 132
- 5.4. Zasady wektorowej regulacji prądów w trójfazowych uzwojeniach stojana 137
- 5.4.1. Histerezowy wektorowy regulator prądu stojana 139
- 5.4.2. Kartezjański wektorowy regulator prądu stojana 141
- 6. NAPĘDY ELEKTRYCZNE Z KLATKOWYMI SILNIKAMI INDUKCYJNYMI (AC-SCIM) 144
- 6.1. Model matematyczny trójfazowego silnika asynchronicznego 146
- 6.2. Układ napędowy z klatkowym silnikiem IM ze sterowaniem skalarnym 163
- 6.3. Pośrednie wektorowe sterowanie momentu i strumienia w klatkowym silniku IM 168
- 6.4. Układ napędowy z klatkowym silnikiem IM ze sterowaniem pośrednim polowo- zorientowanym (FOC) 172
- 6.4.1. Wektorowa regulacja prądu stojana w układzie napędowym AC- -SCIM FOC 173
- 6.4.2. Wektorowa regulacja momentu elektromagnetycznego w układzie napędowym AC-SCIM FOC 175
- 6.5. Układ napędowy z klatkowym silnikiem IM ze sterowaniem pośrednim prądowo- zorientowanym (COC) 181
- 6.5.1. Wektorowa regulacja prądu stojana w układzie napędowym AC-SCIM COC 184
- 6.5.2. Wektorowa regulacja momentu elektromagnetycznego w układzie napędowym AC-SCIM COC 186
- 6.6. Układ napędowy z klatkowym silnikiem IM z bezpośrednim wektorowym sterowaniem momentu i strumienia (DTFC) 196
- 7. NAPĘDY ELEKTRYCZNE Z SILNIKAMI SYNCHRONICZNYMI O MAGNESACH TRWAŁYCH (AC-PMSM) 202
- 7.1. Wprowadzenie do sterowania napędów z silnikami synchronicznymi 204
- 7.2. Model matematyczny silnika synchronicznego z magnesami trwałymi 207
- 7.3. Układ napędowy z silnikiem PMSM ze sterowaniem skalarnym 220
- 7.4. Układy napędowe z silnikiem PMSM ze sterowaniem wektorowym 223
- 7.4.1. Układ napędowy AC-PMSM ze sterowaniem pośrednim polowo-zorientowanym (FOC) 223
- 7.5. Układ napędowy AC-PMSM z bezpośrednim wektorowym sterowaniem momentu i strumienia (DTFC) 227
- 8. UWAGI O PROJEKTOWANIU SPECJALNYCH NAPĘDÓW ELEKTRYCZNYCH 230
- 9. DODATKI 237
- 9A. Dane techniczne silników przykładowych 237
- 9A.1. Obcowzbudny silnik prądu stałego (DC-M) 237
- 9A.2. Silnik asynchroniczny zwarty – klatkowy silnik indukcyjny(AC-SCIM) 239
- 9A.3. Silnik synchroniczny z magnesami trwałymi (AC-PMSM) 240
- 9B. Użycie jednostek względnych w opisach modeli silników 241
- 9B.1. Układ jednostek bazowych do opisu silników prądu stałego 242
- 9B.2. Układ jednostek bazowych do opisu trójfazowych silników prądu przemiennego 243
- BIBLIOGRAFIA 249
- A. Publikacje podstawowe z napędu elektrycznego 249
- B. Publikacje dodatkowe z podstaw automatyki 251
- C. Publikacje uzupełniające z energoelektroniki 251
- D. Internetowe materiały źródłowe 251
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)