Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa
Początkowo powiązana z normami etycznymi, po serii bankructw znanych firm społeczna odpowiedzialność jest widziana w gospodarce globalnej jako jeden z najistotniejszych elementów zarządzania, warunkujących stabilizację i rozwój przedsiębiorstwa. Zagadnienia te, do niedawna uważane w Polsce za nieistotne, obecnie szczególnie wraz z przystąpieniem do Unii Europejskiej, wchodzą do kanonu wiedzy i życia codziennego polskiego
menedżera. Niniejsza praca jest pierwszą na polskim rynku tak kompetentnie i szeroko opisującą problematykę społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa. Podręcznik przygotowany specjalnie dla polskiego odbiorcy. Uwzględnia nowe prawa, związane z wejściem Polski do Unii Europejskiej. Został napisany przystępnym językiem. Zawiera indeks rzeczowy i bogatą bibliografię.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Mirosława Rybak. |
Hasła: | Społeczna odpowiedzialność biznesu Podręczniki akademickie |
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, [2012]. |
Wydanie: | Wyd. 1, 5 dodr. |
Opis fizyczny: | 244 s. : il. ; 24 cm. |
Uwagi: | Bibliogr. s. 232-241. Indeks. |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- Rozdział 1. Społeczna odpowiedzialność korporacji: aspekt historyczny i teoretyczny
- 1.1. Charakter prawny korporacji
- 1.2. Społeczna odpowiedzialność biznesu - rys historyczny
- 1.3. Argumenty przeciwko społecznej odpowiedzialności
- 1.4. Argumenty na rzecz społecznej odpowiedzialności
- Rozdział 2. Podstawowe modele społecznej odpowiedzialności
- 2.1. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa - ujęcie współczesne
- 2.2. Modele społecznej odpowiedzialności: after profit i before profit obligation
- 2.2.1. Model after profit obligation
- 2.2.2. Model before profit obligation
- 2.3. Modele determinujące społecznie odpowiedzialne zachowanie przedsiębiorstw
- 2.4. Rodzaje postaw i reakcji społecznych przedsiębiorstw
- 2.5. Koncepcja interesariuszy (stakeholders) jako podstawa interpretacji społecznej odpowiedzialności
- 2.5.1. Pojęcie i rodzaje interesariuszy
- 2.5.2. Podstawowe aspekty koncepcji interesariuszy
- Rozdział 3. Odpowiedzialne zarządzanie korporacją: ujęcie wąskie i szerokie
- 3.1. Kontrola i nadzór nad przedsiębiorstwem (Corporate Govemance)
- 3.2. Kontrola i nadzór korporacyjny w szerokim ujęciu
- 3.3. Rodzaje i ogólna charakterystyka wybranych systemów kontroli i nadzoru korporacyjnego
- 3.3.1. Charakterystyka modelu zewnętrznego (anglosaskiego)
- 3.3.2. Charakterystyka modelu wewnętrznego (niemieckiego)
- Rozdział 4. Władanie przedsiębiorstwem: odpowiedzialność wobec akcjonariuszy a odpowiedzialność wobec interesariuszy
- 4.1. Nadzór właścicielski: odpowiedzialność w stosunku do akcjonariuszy
- 4.1.1. Istota nadzoru właścicielskiego
- 4.1.2. Struktura i kompetencje organów zarządzających spółką w modelu anglosaskim
- 4.1.3. Charakterystyka modelu dwupoziomowego (dualistycznego)
- 4.2. Reforma władania korporacyjnego - w kierunku odpowiedzialności wobec interesariuszy
- Rozdział 5. Zarządzanie interesariuszami w systemie zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem
- 5.1. Identyfikacja interesariuszy przedsiębiorstwa
- 5.2. Identyfikacja interesów i oczekiwań interesariuszy
- 5.3. Wybór strategii i działań koniecznych do jej realizacji
- 5.4. Projektowanie polityki społecznej w procesie zarządzania strategicznego korporacją
- 5.5. Proces zarządzania strategicznego
- 5.5.1. Analiza otoczenia
- 5.5.2. Formułowanie celów
- 5.5.3. Formułowanie i ocena strategii
- 5.5.4. Wprowadzenie strategii w życie
- 5.5.5. Kontrola realizacji strategii
- Rozdział 6. Etyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem
- 6.1. Uwarunkowania etyki osobistej
- 6.2. Przywództwo etyczne - sylwetki moralne menedżerów (kierowników)
- 6.3. Modele kierowania
- 6.4. Relacje między etyką osobistą a etyką organizacji
- 6.5. Kultura organizacyjna jako wyznacznik norm i wartości organizacyjnych
- 6.6. Wartości moralne w kulturze
- Rozdział 7. Instytucjonalizacja etyki w zarządzaniu
- 7.1. Misja, wizja i strategia przedsiębiorstwa
- 7.2. Struktury i procedury organizacyjne
- 7.3. Polityka społeczna i programy etyczne
- 7.4. Kodeksy etyczne i standardy profesjonalne
- 7.5. Szkolenia etyczne
- 7.6. Etyczny wymiar procesu podejmowania decyzji
- 7.6.1. Podejście normatywne
- 7.6.2. Systemy etyczne jako podstawa i uzasadnienie wyborów
- 7.6.3. Testy etyczne jako podstawa decyzji etycznych
- 7.7. Skuteczne komunikowanie się - polityka otwartych drzwi
- 7.8. Nagradzanie respektujących i karanie łamiących obowiązujące standardy etyczne
- 7.9. Kontrola etyczna
- 7.9.1. Rzecznik - rady - komitety etyczne
- 7.9.2. Raporty i audyty społeczne
- 7.10. Mechanizmy zapobiegania i sprzeciwu wobec działań nieetycznych
- 7.10.1. Polityka otwartych drzwi
- 7.10.2. Prawo do informowania o przestępstwie (whistle blowing)
- Rozdział 8. Prawa człowieka jako podstawa odpowiedzialności wobec pracownika
- 8.1. Prawa pracownicze jako podstawa formułowania szczegółowych norm w relacjach racownik-pracodawca
- 8.2. Interpretacja prawa do pracy
- 8.3. Szeroka interpretacja prawa do pracy w Europejskiej Karcie Społecznej
- 8.3.1. Wolność pracy i zakaz dyskryminacji
- 8.3.2. Prawo do godziwego wynagrodzenia
- 8.3.3. Prawo do godziwych warunków pracy, bezpieczeństwa i zdrowia pracowników
- Rozdział 9. Model kierowania ludźmi w kierunku społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
- 9.1. Ogólna charakterystyka modelu
- 9.2. Charakterystyka obszarów zarządzania zasobami ludzkimi wyodrębnionych w modelu
- 9.2.1. Partycypacja pracowników w zarządzaniu przedsiębiorstwem
- 9.2.2. Przepływy pracowników (Humań Resource Flow)
- 9.2.3. Strategiczne podejście do kształtowania przepływów pracowników w przedsiębiorstwie
- 9.2.4. System wynagradzania
- 9.2.5. System pracy
- 9.3. Ocena strategii zarządzania zasobami ludzkimi z punktu widzenia długookresowych kosztów i korzyści
- 9.4. Ocena zarządzania zasobami ludzkimi z punktu widzenia interesariuszy
- 9.5. Ocena strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi przez pryzmat czynników sytuacyjnych
- 9.6. Metody integracji zarządzania zasobami ludzkimi
- Rozdział 10. Odpowiedzialność przedsiębiorstwa za środowisko naturalne
- 10.1. Ekorozwój jako podstawa odpowiedzialności przedsiębiorstwa
- 10.2. Rola przedsiębiorstwa w realizacji idei zrównoważonego rozwoju
- 10.3. Systemy zarządzania środowiskowego
- 10.3.1. Programy Czystszej Produkcji
- 10.3.2. Program europejskiego ekozarządzania i audytów środowiskowych - EMAS
- 10.3.3. System zarządzania środowiskowego według standardów ISO serii 14001
- 10.4. Integracja systemów zarządzania
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)