Powiatowa Biblioteka Publiczna

im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie

book
book

Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa

Autor: Rybak, Mirosława.




Początkowo powiązana z normami etycznymi, po serii bankructw znanych firm społeczna odpowiedzialność jest widziana w gospodarce globalnej jako jeden z najistotniejszych elementów zarządzania, warunkujących stabilizację i rozwój przedsiębiorstwa. Zagadnienia te, do niedawna uważane w Polsce za nieistotne, obecnie szczególnie wraz z przystąpieniem do Unii Europejskiej, wchodzą do kanonu wiedzy i życia codziennego polskiego

menedżera. Niniejsza praca jest pierwszą na polskim rynku tak kompetentnie i szeroko opisującą problematykę społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa. Podręcznik przygotowany specjalnie dla polskiego odbiorcy. Uwzględnia nowe prawa, związane z wejściem Polski do Unii Europejskiej. Został napisany przystępnym językiem. Zawiera indeks rzeczowy i bogatą bibliografię.

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:Mirosława Rybak.
Hasła:Społeczna odpowiedzialność biznesu
Podręczniki akademickie
Adres wydawniczy:Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, [2012].
Wydanie:Wyd. 1, 5 dodr.
Opis fizyczny:244 s. : il. ; 24 cm.
Uwagi:Bibliogr. s. 232-241. Indeks.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Rozdział 1. Społeczna odpowiedzialność korporacji: aspekt historyczny i teoretyczny
  2. 1.1. Charakter prawny korporacji
  3. 1.2. Społeczna odpowiedzialność biznesu - rys historyczny
  4. 1.3. Argumenty przeciwko społecznej odpowiedzialności
  5. 1.4. Argumenty na rzecz społecznej odpowiedzialności
  6. Rozdział 2. Podstawowe modele społecznej odpowiedzialności
  7. 2.1. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa - ujęcie współczesne
  8. 2.2. Modele społecznej odpowiedzialności: after profit i before profit obligation
  9. 2.2.1. Model after profit obligation
  10. 2.2.2. Model before profit obligation
  11. 2.3. Modele determinujące społecznie odpowiedzialne zachowanie przedsiębiorstw
  12. 2.4. Rodzaje postaw i reakcji społecznych przedsiębiorstw
  13. 2.5. Koncepcja interesariuszy (stakeholders) jako podstawa interpretacji społecznej odpowiedzialności
  14. 2.5.1. Pojęcie i rodzaje interesariuszy
  15. 2.5.2. Podstawowe aspekty koncepcji interesariuszy
  16. Rozdział 3. Odpowiedzialne zarządzanie korporacją: ujęcie wąskie i szerokie
  17. 3.1. Kontrola i nadzór nad przedsiębiorstwem (Corporate Govemance)
  18. 3.2. Kontrola i nadzór korporacyjny w szerokim ujęciu
  19. 3.3. Rodzaje i ogólna charakterystyka wybranych systemów kontroli i nadzoru korporacyjnego
  20. 3.3.1. Charakterystyka modelu zewnętrznego (anglosaskiego)
  21. 3.3.2. Charakterystyka modelu wewnętrznego (niemieckiego)
  22. Rozdział 4. Władanie przedsiębiorstwem: odpowiedzialność wobec akcjonariuszy a odpowiedzialność wobec interesariuszy
  23. 4.1. Nadzór właścicielski: odpowiedzialność w stosunku do akcjonariuszy
  24. 4.1.1. Istota nadzoru właścicielskiego
  25. 4.1.2. Struktura i kompetencje organów zarządzających spółką w modelu anglosaskim
  26. 4.1.3. Charakterystyka modelu dwupoziomowego (dualistycznego)
  27. 4.2. Reforma władania korporacyjnego - w kierunku odpowiedzialności wobec interesariuszy
  28. Rozdział 5. Zarządzanie interesariuszami w systemie zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem
  29. 5.1. Identyfikacja interesariuszy przedsiębiorstwa
  30. 5.2. Identyfikacja interesów i oczekiwań interesariuszy
  31. 5.3. Wybór strategii i działań koniecznych do jej realizacji
  32. 5.4. Projektowanie polityki społecznej w procesie zarządzania strategicznego korporacją
  33. 5.5. Proces zarządzania strategicznego
  34. 5.5.1. Analiza otoczenia
  35. 5.5.2. Formułowanie celów
  36. 5.5.3. Formułowanie i ocena strategii
  37. 5.5.4. Wprowadzenie strategii w życie
  38. 5.5.5. Kontrola realizacji strategii
  39. Rozdział 6. Etyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem
  40. 6.1. Uwarunkowania etyki osobistej
  41. 6.2. Przywództwo etyczne - sylwetki moralne menedżerów (kierowników)
  42. 6.3. Modele kierowania
  43. 6.4. Relacje między etyką osobistą a etyką organizacji
  44. 6.5. Kultura organizacyjna jako wyznacznik norm i wartości organizacyjnych
  45. 6.6. Wartości moralne w kulturze
  46. Rozdział 7. Instytucjonalizacja etyki w zarządzaniu
  47. 7.1. Misja, wizja i strategia przedsiębiorstwa
  48. 7.2. Struktury i procedury organizacyjne
  49. 7.3. Polityka społeczna i programy etyczne
  50. 7.4. Kodeksy etyczne i standardy profesjonalne
  51. 7.5. Szkolenia etyczne
  52. 7.6. Etyczny wymiar procesu podejmowania decyzji
  53. 7.6.1. Podejście normatywne
  54. 7.6.2. Systemy etyczne jako podstawa i uzasadnienie wyborów
  55. 7.6.3. Testy etyczne jako podstawa decyzji etycznych
  56. 7.7. Skuteczne komunikowanie się - polityka otwartych drzwi
  57. 7.8. Nagradzanie respektujących i karanie łamiących obowiązujące standardy etyczne
  58. 7.9. Kontrola etyczna
  59. 7.9.1. Rzecznik - rady - komitety etyczne
  60. 7.9.2. Raporty i audyty społeczne
  61. 7.10. Mechanizmy zapobiegania i sprzeciwu wobec działań nieetycznych
  62. 7.10.1. Polityka otwartych drzwi
  63. 7.10.2. Prawo do informowania o przestępstwie (whistle blowing)
  64. Rozdział 8. Prawa człowieka jako podstawa odpowiedzialności wobec pracownika
  65. 8.1. Prawa pracownicze jako podstawa formułowania szczegółowych norm w relacjach racownik-pracodawca
  66. 8.2. Interpretacja prawa do pracy
  67. 8.3. Szeroka interpretacja prawa do pracy w Europejskiej Karcie Społecznej
  68. 8.3.1. Wolność pracy i zakaz dyskryminacji
  69. 8.3.2. Prawo do godziwego wynagrodzenia
  70. 8.3.3. Prawo do godziwych warunków pracy, bezpieczeństwa i zdrowia pracowników
  71. Rozdział 9. Model kierowania ludźmi w kierunku społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
  72. 9.1. Ogólna charakterystyka modelu
  73. 9.2. Charakterystyka obszarów zarządzania zasobami ludzkimi wyodrębnionych w modelu
  74. 9.2.1. Partycypacja pracowników w zarządzaniu przedsiębiorstwem
  75. 9.2.2. Przepływy pracowników (Humań Resource Flow)
  76. 9.2.3. Strategiczne podejście do kształtowania przepływów pracowników w przedsiębiorstwie
  77. 9.2.4. System wynagradzania
  78. 9.2.5. System pracy
  79. 9.3. Ocena strategii zarządzania zasobami ludzkimi z punktu widzenia długookresowych kosztów i korzyści
  80. 9.4. Ocena zarządzania zasobami ludzkimi z punktu widzenia interesariuszy
  81. 9.5. Ocena strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi przez pryzmat czynników sytuacyjnych
  82. 9.6. Metody integracji zarządzania zasobami ludzkimi
  83. Rozdział 10. Odpowiedzialność przedsiębiorstwa za środowisko naturalne
  84. 10.1. Ekorozwój jako podstawa odpowiedzialności przedsiębiorstwa
  85. 10.2. Rola przedsiębiorstwa w realizacji idei zrównoważonego rozwoju
  86. 10.3. Systemy zarządzania środowiskowego
  87. 10.3.1. Programy Czystszej Produkcji
  88. 10.3.2. Program europejskiego ekozarządzania i audytów środowiskowych - EMAS
  89. 10.3.3. System zarządzania środowiskowego według standardów ISO serii 14001
  90. 10.4. Integracja systemów zarządzania

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Czytelnia
ul. Warszawska 34

Sygnatura: 33
Numer inw.: 36499
Dostępność: tylko na miejscu

schowek

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.