Finanse samorządu terytorialnego
Najważniejszym aspektem funkcjonowania samorządu terytorialnego jest jego finansowanie. Samorząd wykonuje zadania publiczne służące zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnych. Dotyczą one działalności bieżącej, jak również rozwoju lokalnego i regionalnego. Realizacja tych zadań wymaga odpowiednich środków finansowych. Jednostki samorządu terytorialnego prowadzą gospodarkę finansową na podstawie
budżetu. Obok dochodów własnych, subwencji i dotacji wykorzystują środki z funduszy Unii Europejskiej oraz środki pożyczone.Problematyka finansowania samorządu terytorialnego jest zagadnieniem szczególnie istotnym w warunkach kryzysu finansowego. W 2009 roku, po raz pierwszy od wielu lat, pogorszyła się sytuacja finansowa jednostek samorządu terytorialnego. Spowodowane to było zmniejszeniem się dochodów, głównie z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych i od osób prawnych, które są wprost uzależnione od koniunktury gospodarczej. Największy wpływ ma to na dochody województw samorządowych, których podstawowym źródłem dochodów jest podatek dochodowy od osób prawnych. Stagnacja na rynku nieruchomości wpływa natomiast na zmniejszenie wpływów z tytułu podatku od nieruchomości oraz dochodów z majątku. Mniejsze dochody jednostek samorządu terytorialnego powodują, że wzrasta ich zadłużenie z powodu realizacji wcześniej zaplanowanych wydatków. Nowa ustawa o finansach publicznych likwiduje dotychczasowe limity zadłużenia i wprowadza wskaźnik spłaty zadłużenia. Może to ograniczyć możliwości zaciągania długów, szczególnie na realizację projektów inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego w warunkach pogarszającej się sytuacji finansowej. Niezwykle istotne staje się więc zarządzanie finansami jednostek samorządu terytorialnego.Celem publikacji jest ocena stosowanych rozwiązań w zakresie systemu finansowania samorządu terytorialnego, prawa finansowego i kontroli finansowej wydatkowania środków publicznych. Jednostki samorządu terytorialnego funkcjonują w niestabilnych warunkach spowodowanych głównie zmianami podstaw prawnych regulujących ich działalność, które dotyczą zarówno realizowanych zadań, systemu finansowania, gospodarki budżetowej, jak również kontroli wydatkowania środków pieniężnych, rachunkowości i sprawozdawczości finansowej.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | pod red. nauk. Doroty Hałaburdy. |
Hasła: | Budżety terenowe - Polska - od 2001 r. Podręczniki |
Adres wydawniczy: | Białystok : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej, 2010. |
Opis fizyczny: | 225 s. : il. ; 24 cm. |
Uwagi: | Bibliogr. s. 215-223. |
Przeznaczenie: | Dla pracowników jednostek samorządu terytorialnego, dla studentów. |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- CZĘŚĆ I. BUDŻET JAKO NARZĘDZIE PLANOWANIA GOSPODARKI FINANSOWEJ JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
- ROZDZIAŁ 1 ANETA EJSMONT
- ANALIZA BUDŻETU JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO W POLSCE
- 1.1. PODSTAWOWE INFORMACJE O JEDNOSTKACH SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO W POLSCE
- 1.2. POZIOM DOCHODÓW UJMOWANYCH W BUDŻETACH JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
- 1.3. POZIOM WYDATKÓW UJMOWANYCH W BUDŻETACH JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
- 1.4. WYNIK BUDŻETÓW JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
- ROZDZIAŁ 2 MARCIN KACZMAREK
- WYBRANE ZAGADNIENIA Z ZAKRESU BUDŻETU ZADANIOWEGO
- 2.1. ISTOTA BUDŻETOWANIA ZADANIOWEGO
- 2.2. OGÓLNE ZASADY SPORZĄDZANIA BUDŻETU ZADANIOWEGO
- CZĘŚĆ II. ŹRÓDŁA FINANSOWANIA BUDŻETÓW JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
- ROZDZIAŁ 3 BOGUMIŁ PAHL
- OPODATKOWANIE BUDOWLI SIECIOWYCH JAKO PRZEDMIOT PODATKU OD NIERUCHOMOŚCI,
- PROBLEMY PRAKTYCZNE
- 3.1. LEGALNA DEFINICJA BUDOWLI
- 3.2. BUDOWLE ZWIĄZANIE Z PROWADZENIEM DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ JAKO WARUNEK
- OPODATKOWANIA BUDOWLI
- 3.3. BUDOWLE SIECIOWE
- 3.4. ZASADY POSTĘPOWANIA GMINNYCH ORGANÓW PODATKOWYCH ZMIERZAJĄCE DO OKREŚLENIA PRAWIDŁOWEJ WYSOKOŚCI ZOBOWIĄZANIA PODATKOWEGO W ZAKRESIE BUDOWLI SIECIOWYCH
- 3.5. PODSTAWA OPODATKOWANIA BUDOWLI SIECIOWYCH
- 3.6. OPODATKOWANIE GRUNTÓW POD BUDOWLAMI SIECIOWYMI
- ROZDZIAŁ 4 MAGDALENA PERKOWSKA
- SUBWENCJA OGÓLNA JAKO ŹRÓDŁO DOCHODÓW JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
- 4.1. POJĘCIE SUBWENCJI OGÓLNEJ I JEJ UNORMOWANIA PRAWNE
- 4.2. STRUKTURA SUBWENCJI OGÓLNEJ
- 4.2.1. Część wyrównawcza subwencji ogólnej
- 4.2.2. Część równoważąca i regionalna subwencji ogólnej
- 4.2.3. Część oświatowa subwencji ogólnej
- 4.2.4. Rezerwa subwencji ogólnej
- 4.3. TRYB PRZEKAZYWANIA SUBWENCJI OGÓLNEJ
- 4.4. DECYZJE WYDAWANE PRZEZ MINISTRA DO SPRAW FINANSÓW PUBLICZNYCH
- ROZDZIAŁ 5 JAN ZARZECKI
- FINANSOWANIE REGIONALNYCH PROGRAMÓW OPERACYJNYCH
- 5.1. KOMPETENCJE SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA
- 5.2. KONCEPCJA REGIONALNYCH PROGRAMÓW OPERACYJNYCH
- 5.3. MIĘDZYREGIONALNE ZRÓŻNICOWANIE I PREFERENCJE TRANSFERU WSPÓLNOTOWYCH ŚRODKÓW PIENIĘŻNYCH
- 5.4. REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
- ROZDZIAŁ 6 JAROSŁAW ZYSNARSKI
- EKONOMICZNO-FINANSOWE ASPEKTY PRZEDSIĘWZIĘĆ PARTNERSTWA PUBLICZNO-PRYWATNEGO
- 6.1. KLUCZOWE ASPEKTY EKONOMICZNE PARTNERSTWA PUBLICZNO-PRYWATNEGO
- 6.2. PROBLEMY I OGRANICZENIA PARTNERSTWA PUBLICZNO-PRYWATNEGO
- 6.3. EKONOMICZNO-FINANSOWE KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z PPP
- 6.4. ANALIZA FORMUŁY PARTNERSTWA PUBLICZNO-PRYWATNEGO
- ROZDZIAŁ 7
- DOROTA A. HAŁABURDA
- ANALIZA ZADŁUŻENIA JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
- 7.1. LIMITY ZACIĄGANIA DŁUGU W JEDNOSTKACH SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
- 7.2. METODY POMIARU ZADŁUŻENIA JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
- 7.3. ZADŁUŻENIE JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
- 7.4. ZMIANY USTAWOWE DOTYCZĄCE ZADŁUŻENIA I WSKAŹNIKÓW ZADŁUŻENIA
- CZĘŚĆ III. AUDYT I KONTROLA WYDATKOWANIA ŚRODKÓW PUBLICZNYCH W JEDNOSTKACH SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
- ROZDZIAŁ 8 EWA CZARNIECKA
- TWORZENIE PROCEDUR KONTROLI FINANSOWEJ W JEDNOSTKACH SEKTORA FINANSÓW
- PUBLICZNYCH
- 8.1. DEFINICJA KONTROLI FINANSOWEJ
- 8.2. ZASADY TWORZENIA PROCEDUR KONTROLI FINANSOWEJ
- 8.3. TREŚĆ I ZAKRES STOSOWANIA PROCEDUR KONTROLI FINANSOWEJ
- 8.4. NEGATYWNE KONSEKWENCJE BRAKU PROCEDUR KONTROLI FINANSOWEJ
- ROZDZIAŁ 9 SŁAWOMIR J. SNARSKI
- ORGANIZACJA KONTROLI FINANSOWEJ SAMORZĄDU POWIATOWEGO NA PRZYKŁADZIE
- POWIATU BIELSKIEGO
- 9.1. KONTROLA FINANSOWA W JEDNOSTKACH SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH
- 9.2. ORGANIZACJA KONTROLI FINANSOWEJ W POWIECIE BIELSKIM
- ROZDZIAŁ 10 IWONA E. BOGUCKA
- MECHANIZMY KONTROLI I ZARZĄDZANIA RYZYKIEM SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO W CZASACH NIEPEWNOŚCI JAKO PRZEDMIOT OCENY AUDYTU WEWNĘTRZNEGO
- 10.1. ISTOTA KONTROLI
- 10.1.1. Zagadnienia ogólne
- 10.1.2. Kontrola finansowa
- 10.1.3. Kontrola wewnętrzna i finansowa w jednostkach samorządu terytorialnego
- 10.1.4. Błędy i zaniedbania w kontroli wewnętrznej i finansowej
- 10.2. ZARZĄDZANIE RYZYKIEM
- 10.3. POJECIE AUDYTU WEWNĘTRZNEGO I JEGO CHARAKTERYSTYKA
- CZĘŚĆ IV. SPRAWOZDAWCZOŚĆ I RACHUNKOWOŚĆ JAKO KOMPONENTY SEKTORA FINANSÓW JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
- ROZDZIAŁ 11
- DOROTA ADAMEK-HYSKA
- ZASADA MEMORIAŁOWA W RACHUNKOWOŚCI SAMORZĄDOWYCH JEDNOSTEK BUDŻETOWYCH
- 11.1. ZASADA MEMORIAŁOWA NA TLE NADRZĘDNYCH ZASAD RACHUNKOWOŚCI
- 11.2. ZAKRES STOSOWANIA ZASADY MEMORIAŁOWEJ W SAMORZĄDOWYCH JEDNOSTKACH
- BUDŻETOWYCH
- ROZDZIAŁ 12 EWA KOSIŁSKA
- SPRAWOZDAWCZOŚĆ JAKO INSTRUMENT OCENY SYSTEMU RACHUNKOWOŚCI BUDŻETOWEJ
- W JEDNOSTKACH SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH
- 12.1. SPRAWOZDAWCZOŚĆ A RACHUNKOWOŚĆ
- 12.2. ISTOTA I ZAKRES RACHUNKOWOŚCI BUDŻETOWEJ
- 12.3. UREGULOWANIA PRAWNE W ZAKRESIE SPRAWOZDAWCZOŚCI W POLSCE
- 12.4. OBOWIĄZKI JEDNOSTEK W ZAKRESIE PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH ORAZ SPORZĄDZANIA SPRAWOZDAŁ
- 12.4.1. Zasady funkcjonowania sprawozdawczości budżetowej
- 12.4.2. Księgowość jako źródło sprawozdawczości finansowej
- 12.5. ELEKTRONICZNY SYSTEM SPRAWOZDAWCZOŚCI BUDŻETOWEJ
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)