Powiatowa Biblioteka Publiczna

im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie

book
book

Finanse samorządu terytorialnego




Najważniejszym aspektem funkcjonowania samorządu terytorialnego jest jego finansowanie. Samorząd wykonuje zadania publiczne służące zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnych. Dotyczą one działalności bieżącej, jak również rozwoju lokalnego i regionalnego. Realizacja tych zadań wymaga odpowiednich środków finansowych. Jednostki samorządu terytorialnego prowadzą gospodarkę finansową na podstawie

budżetu. Obok dochodów własnych, subwencji i dotacji wykorzystują środki z funduszy Unii Europejskiej oraz środki pożyczone.Problematyka finansowania samorządu terytorialnego jest zagadnieniem szczególnie istotnym w warunkach kryzysu finansowego. W 2009 roku, po raz pierwszy od wielu lat, pogorszyła się sytuacja finansowa jednostek samorządu terytorialnego. Spowodowane to było zmniejszeniem się dochodów, głównie z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych i od osób prawnych, które są wprost uzależnione od koniunktury gospodarczej. Największy wpływ ma to na dochody województw samorządowych, których podstawowym źródłem dochodów jest podatek dochodowy od osób prawnych. Stagnacja na rynku nieruchomości wpływa natomiast na zmniejszenie wpływów z tytułu podatku od nieruchomości oraz dochodów z majątku. Mniejsze dochody jednostek samorządu terytorialnego powodują, że wzrasta ich zadłużenie z powodu realizacji wcześniej zaplanowanych wydatków. Nowa ustawa o finansach publicznych likwiduje dotychczasowe limity zadłużenia i wprowadza wskaźnik spłaty zadłużenia. Może to ograniczyć możliwości zaciągania długów, szczególnie na realizację projektów inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego w warunkach pogarszającej się sytuacji finansowej. Niezwykle istotne staje się więc zarządzanie finansami jednostek samorządu terytorialnego.Celem publikacji jest ocena stosowanych rozwiązań w zakresie systemu finansowania samorządu terytorialnego, prawa finansowego i kontroli finansowej wydatkowania środków publicznych. Jednostki samorządu terytorialnego funkcjonują w niestabilnych warunkach spowodowanych głównie zmianami podstaw prawnych regulujących ich działalność, które dotyczą zarówno realizowanych zadań, systemu finansowania, gospodarki budżetowej, jak również kontroli wydatkowania środków pieniężnych, rachunkowości i sprawozdawczości finansowej.

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:pod red. nauk. Doroty Hałaburdy.
Hasła:Budżety terenowe - Polska - od 2001 r.
Podręczniki
Adres wydawniczy:Białystok : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej, 2010.
Opis fizyczny:225 s. : il. ; 24 cm.
Uwagi:Bibliogr. s. 215-223.
Przeznaczenie:Dla pracowników jednostek samorządu terytorialnego, dla studentów.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. CZĘŚĆ I. BUDŻET JAKO NARZĘDZIE PLANOWANIA GOSPODARKI FINANSOWEJ JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
  2. ROZDZIAŁ 1 ANETA EJSMONT
  3. ANALIZA BUDŻETU JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO W POLSCE
  4. 1.1. PODSTAWOWE INFORMACJE O JEDNOSTKACH SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO W POLSCE
  5. 1.2. POZIOM DOCHODÓW UJMOWANYCH W BUDŻETACH JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
  6. 1.3. POZIOM WYDATKÓW UJMOWANYCH W BUDŻETACH JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
  7. 1.4. WYNIK BUDŻETÓW JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
  8. ROZDZIAŁ 2 MARCIN KACZMAREK
  9. WYBRANE ZAGADNIENIA Z ZAKRESU BUDŻETU ZADANIOWEGO
  10. 2.1. ISTOTA BUDŻETOWANIA ZADANIOWEGO
  11. 2.2. OGÓLNE ZASADY SPORZĄDZANIA BUDŻETU ZADANIOWEGO
  12. CZĘŚĆ II. ŹRÓDŁA FINANSOWANIA BUDŻETÓW JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
  13. ROZDZIAŁ 3 BOGUMIŁ PAHL
  14. OPODATKOWANIE BUDOWLI SIECIOWYCH JAKO PRZEDMIOT PODATKU OD NIERUCHOMOŚCI,
  15. PROBLEMY PRAKTYCZNE
  16. 3.1. LEGALNA DEFINICJA BUDOWLI
  17. 3.2. BUDOWLE ZWIĄZANIE Z PROWADZENIEM DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ JAKO WARUNEK
  18. OPODATKOWANIA BUDOWLI
  19. 3.3. BUDOWLE SIECIOWE
  20. 3.4. ZASADY POSTĘPOWANIA GMINNYCH ORGANÓW PODATKOWYCH ZMIERZAJĄCE DO OKREŚLENIA PRAWIDŁOWEJ WYSOKOŚCI ZOBOWIĄZANIA PODATKOWEGO W ZAKRESIE BUDOWLI SIECIOWYCH
  21. 3.5. PODSTAWA OPODATKOWANIA BUDOWLI SIECIOWYCH
  22. 3.6. OPODATKOWANIE GRUNTÓW POD BUDOWLAMI SIECIOWYMI
  23. ROZDZIAŁ 4 MAGDALENA PERKOWSKA
  24. SUBWENCJA OGÓLNA JAKO ŹRÓDŁO DOCHODÓW JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
  25. 4.1. POJĘCIE SUBWENCJI OGÓLNEJ I JEJ UNORMOWANIA PRAWNE
  26. 4.2. STRUKTURA SUBWENCJI OGÓLNEJ
  27. 4.2.1. Część wyrównawcza subwencji ogólnej
  28. 4.2.2. Część równoważąca i regionalna subwencji ogólnej
  29. 4.2.3. Część oświatowa subwencji ogólnej
  30. 4.2.4. Rezerwa subwencji ogólnej
  31. 4.3. TRYB PRZEKAZYWANIA SUBWENCJI OGÓLNEJ
  32. 4.4. DECYZJE WYDAWANE PRZEZ MINISTRA DO SPRAW FINANSÓW PUBLICZNYCH
  33. ROZDZIAŁ 5 JAN ZARZECKI
  34. FINANSOWANIE REGIONALNYCH PROGRAMÓW OPERACYJNYCH
  35. 5.1. KOMPETENCJE SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA
  36. 5.2. KONCEPCJA REGIONALNYCH PROGRAMÓW OPERACYJNYCH
  37. 5.3. MIĘDZYREGIONALNE ZRÓŻNICOWANIE I PREFERENCJE TRANSFERU WSPÓLNOTOWYCH ŚRODKÓW PIENIĘŻNYCH
  38. 5.4. REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
  39. ROZDZIAŁ 6 JAROSŁAW ZYSNARSKI
  40. EKONOMICZNO-FINANSOWE ASPEKTY PRZEDSIĘWZIĘĆ PARTNERSTWA PUBLICZNO-PRYWATNEGO
  41. 6.1. KLUCZOWE ASPEKTY EKONOMICZNE PARTNERSTWA PUBLICZNO-PRYWATNEGO
  42. 6.2. PROBLEMY I OGRANICZENIA PARTNERSTWA PUBLICZNO-PRYWATNEGO
  43. 6.3. EKONOMICZNO-FINANSOWE KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z PPP
  44. 6.4. ANALIZA FORMUŁY PARTNERSTWA PUBLICZNO-PRYWATNEGO
  45. ROZDZIAŁ 7
  46. DOROTA A. HAŁABURDA
  47. ANALIZA ZADŁUŻENIA JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
  48. 7.1. LIMITY ZACIĄGANIA DŁUGU W JEDNOSTKACH SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
  49. 7.2. METODY POMIARU ZADŁUŻENIA JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
  50. 7.3. ZADŁUŻENIE JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
  51. 7.4. ZMIANY USTAWOWE DOTYCZĄCE ZADŁUŻENIA I WSKAŹNIKÓW ZADŁUŻENIA
  52. CZĘŚĆ III. AUDYT I KONTROLA WYDATKOWANIA ŚRODKÓW PUBLICZNYCH W JEDNOSTKACH SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
  53. ROZDZIAŁ 8 EWA CZARNIECKA
  54. TWORZENIE PROCEDUR KONTROLI FINANSOWEJ W JEDNOSTKACH SEKTORA FINANSÓW
  55. PUBLICZNYCH
  56. 8.1. DEFINICJA KONTROLI FINANSOWEJ
  57. 8.2. ZASADY TWORZENIA PROCEDUR KONTROLI FINANSOWEJ
  58. 8.3. TREŚĆ I ZAKRES STOSOWANIA PROCEDUR KONTROLI FINANSOWEJ
  59. 8.4. NEGATYWNE KONSEKWENCJE BRAKU PROCEDUR KONTROLI FINANSOWEJ
  60. ROZDZIAŁ 9 SŁAWOMIR J. SNARSKI
  61. ORGANIZACJA KONTROLI FINANSOWEJ SAMORZĄDU POWIATOWEGO NA PRZYKŁADZIE
  62. POWIATU BIELSKIEGO
  63. 9.1. KONTROLA FINANSOWA W JEDNOSTKACH SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH
  64. 9.2. ORGANIZACJA KONTROLI FINANSOWEJ W POWIECIE BIELSKIM
  65. ROZDZIAŁ 10 IWONA E. BOGUCKA
  66. MECHANIZMY KONTROLI I ZARZĄDZANIA RYZYKIEM SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO W CZASACH NIEPEWNOŚCI JAKO PRZEDMIOT OCENY AUDYTU WEWNĘTRZNEGO
  67. 10.1. ISTOTA KONTROLI
  68. 10.1.1. Zagadnienia ogólne
  69. 10.1.2. Kontrola finansowa
  70. 10.1.3. Kontrola wewnętrzna i finansowa w jednostkach samorządu terytorialnego
  71. 10.1.4. Błędy i zaniedbania w kontroli wewnętrznej i finansowej
  72. 10.2. ZARZĄDZANIE RYZYKIEM
  73. 10.3. POJECIE AUDYTU WEWNĘTRZNEGO I JEGO CHARAKTERYSTYKA
  74. CZĘŚĆ IV. SPRAWOZDAWCZOŚĆ I RACHUNKOWOŚĆ JAKO KOMPONENTY SEKTORA FINANSÓW JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
  75. ROZDZIAŁ 11
  76. DOROTA ADAMEK-HYSKA
  77. ZASADA MEMORIAŁOWA W RACHUNKOWOŚCI SAMORZĄDOWYCH JEDNOSTEK BUDŻETOWYCH
  78. 11.1. ZASADA MEMORIAŁOWA NA TLE NADRZĘDNYCH ZASAD RACHUNKOWOŚCI
  79. 11.2. ZAKRES STOSOWANIA ZASADY MEMORIAŁOWEJ W SAMORZĄDOWYCH JEDNOSTKACH
  80. BUDŻETOWYCH
  81. ROZDZIAŁ 12 EWA KOSIŁSKA
  82. SPRAWOZDAWCZOŚĆ JAKO INSTRUMENT OCENY SYSTEMU RACHUNKOWOŚCI BUDŻETOWEJ
  83. W JEDNOSTKACH SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH
  84. 12.1. SPRAWOZDAWCZOŚĆ A RACHUNKOWOŚĆ
  85. 12.2. ISTOTA I ZAKRES RACHUNKOWOŚCI BUDŻETOWEJ
  86. 12.3. UREGULOWANIA PRAWNE W ZAKRESIE SPRAWOZDAWCZOŚCI W POLSCE
  87. 12.4. OBOWIĄZKI JEDNOSTEK W ZAKRESIE PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH ORAZ SPORZĄDZANIA SPRAWOZDAŁ
  88. 12.4.1. Zasady funkcjonowania sprawozdawczości budżetowej
  89. 12.4.2. Księgowość jako źródło sprawozdawczości finansowej
  90. 12.5. ELEKTRONICZNY SYSTEM SPRAWOZDAWCZOŚCI BUDŻETOWEJ

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Czytelnia
ul. Warszawska 34

Sygnatura: 336.14
Numer inw.: 36255
Dostępność: tylko na miejscu

schowek

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.